W lutym, podczas zajęć w przedszkolu uczyliśmy się o Kosmosie. Trwało to dość długo, bo kilka dni...
Ale jakże mogło być inaczej.
Przecież KOSMOS jest ogromny! :)
Zajęcia podzieliłam na 10 bloków tematycznych:
- Co to jest WSZECHŚWIAT?
- Gwiazdozbiory / gwiazdy
- Galaktyki
- Układ Słoneczny / Planety
- Słońce i Księżyc
- Kosmonauta
- Rakiety kosmiczne
- Ufoludki
- Podsumowanie zajęć
WSZECHŚWIAT
Pierwszego dnia zrobiliśmy burzę mózgów na temat wiedzy jaką posiadamy o Wszechświecie i kosmosie. Wszystkie odpowiedzi dzieci zostały zapisane na dużym brystolu i umieszczone na tablicy. Zaznaczyliśmy też na niej, to co składa się na kosmos, tzn. gwiazdy, asteroidy, meteoryty, galaktyki, planety, słońce, czarne dziury itd.
Przejrzeliśmy też książki, które przynieśliśmy do przedszkola i omówiliśmy kilka tematów (które nie będą poruszane w kolejnych dniach). Czytaliśmy też książkę U. Starka "Jak tata pokazał mi Wszechświat". Dzieci wykonały również prace plastyczną "Kosmos". Zdjęcie pracy poniżej :)
Nauczyłam dzieci również zabawy ruchowej "Ene due, księżyc, gwiazdy". Zabawa jest oparta o znaną wszystkim "Chodzi lisek". Dzieci siedzą w kole (koło tworzy rakietę) i recytują wierszyk:
"Ene due księżyc, gwiazdy
Nadszedł czas kosmicznej jazdy
Galaktyki już czekają
Do zabawy zapraszają
Raz, dwa, trzy
Do rakiety wchodzisz Ty!"
Jedna osoba (kosmonauta) chodzi naokoło koła, po zewnętrznej stronie. W dłoniach trzyma piłeczkę/ planetę. Gdy wierszyk dobiega końca dana osoba - nasz kosmonauta musi tą piłeczkę wręczyć wybranej osobie siedzącej w kole. Dziecko, które otrzyma piłeczkę musi złapać kosmonautę. Jeśli złapie - kosmonauta wchodzi do koła (rakiety). Jeśli nie - zamieniają się miejscami i zabawa zaczyna się od początku.
Ta zabawa towarzyszyła na podczas wszystkich kosmicznych dni :)
GWIAZDOZBIORY
Zajęcia dotyczące GWIAZDOZBIORÓW rozpoczęliśmy poprzez oglądanie plakatu "Mapy nieba widocznego w Polsce". Podczas prezentacji, porozmawialiśmy sobie o gwiazdach, o tym, jakie tworzą konstelacje itp.
Następnie dzieci wybrały sobie najbardziej odpowiedni dla siebie gwiazdozbiór i wykonały je na czarnych kartkach. Użyły do tego kolorowych gwiazdek, wyciętych dziurkaczem ozdobnym oraz białych pasteli.
GALAKTYKI
W tym obszarze tematycznym, dzieci dowiedziały się jakie są rodzaje galaktyk, jakie mają kolory i w ogóle czym są te galaktyki. Dowiedziały się też, że galaktyka, w której znajduje się nasz Układ Słoneczny (w tym Ziemia) nazywa się Drogą Mleczną. Wykonaliśmy oczywiście interesującą pracę plastyczną. Do jej wykonania potrzebne nam były: klej magiczny / znikający, brokaty, piaskowy pył, cekiny, kolorowe kamyczki i inne skarby :). Klejem zaznaczyłam moim przedszkolakom wzór galaktyki. Dzieci ozdabiały je według własnego pomysłu. (Klej po wyschnięciu wyschnie i będzie niewidoczny). Oto nasze cudne Drogi Mleczne :)
Gdzieś w Interncie znalazłam też grę planszową "Droga Mleczna". Wydrukowałam ją, zalaminowałam i wyciełam. Graliśmy w nią kilka razy :)
UKŁAD SŁONECZNY / PLANETY
Zabawę zaczęliśmy zabawą ruchową. Powiedziałam dzieciom co to jest Układ Słoneczny, na czym polega ruch planet po orbicie, jakie są planety w naszym układzie i to że planety krążą wokół Słońca a nie odwrotnie! :) Podczas zabawy jedno dziecko było Słońcem. Kolejne 8 osób zamieniło się w planety. Każde dziecko miało odpowiednie opaski. Wszyscy poruszali się tak, jak planety w Układzie Słonecznym... Niby nic a dzieciaki zabawę miały przednią :)
Następnie na czarnym brystolu wykonaliśmy Układ Słoneczny. Jeden zbiorowy i kilka mniejszych.
Zrobiliśmy go też z kolorowych zakrętek.
Dzieciaczki poznały każdą planetę po kolei. To zajęło nam naprawdę sporo czasu. Do tej części zajęć przygotowałam karty dydaktyczne z fotografiami przedstawiającymi wszystkie planety oraz ich krótki opis, uwzględniający najważniejsze rzeczy i cechy charakterystyce.
Karty dostępne tutaj - KLIK
W ramach poznawania planet, wykonaliśmy szereg prac plastycznych. Każda planeta wykonana była w zupełnie inny sposób.
Merkury - wykonany został z ponaklejanych kawałków sreberka
Wenus - za pomocą farby i woreczków śniadaniowych zamiast pędzelków
Ziemia - z kulek krepy
Mars - z czerwonej plasteliny
Jowisz - z farby i gąbeczek zamiast pędzla
Saturn - wydzieranka
Uran - pokolorowaliśmy kredkami świecowymi
Neptun - pomalowaliśmy pastelami
Na podsumowanie i utrwalenie wiedzy dotyczącej planet pobawiliśmy się w zabawę z elementem biegu "Kolory planet". Zabawa polegała na wspólnym, skrótowym ich omówieniu oraz na szybkim wyszukaniu w sali koloru, jaki miała opisywana w danym momencie planeta.
Nie zabrakło również zajęć z matematyka w tle. Na papierowych ponumerowanych talerzykach dzieci musiały poukładać odpowiednią ilość pomponów (planet).
Stworzyliśmy też książeczkę "Nasz kosmiczne przygody".
SŁOŃCE I KSIĘŻYC
W tym bloku tematycznym, dzieci dowiedziały się jak powstaje dzień i noc oraz po co nam Słońce i Księżyc. W ciemnej sali, przy użyciu latarki i globusa zaprezentowałam moim przedszkolakom rolę i działanie słońca.
Fazy księżyca zaprezentowałam za pomocą książki "Świat w obrazkach. Kosmos" oraz własnoręcznie przygotowanych kart. Użyłam też ilustracji, które znalazłam w Internecie (slideplayer.pl oraz urodaizdrowie.pl)
Zrobiliśmy też swoje księżyce. Była to praca eksperymentalno-plastyczna :). Do szklanki wlałam płyn do mycia naczyń, wodę oraz farbę. Wymieszałam wszystkie składniki. Słomką dmuchaliśmy w zawartość szklanki. Następnie przykrywaliśmy bąbelki białą kartką. Po jej wyschnięciu wycięliśmy z niej Księżyce i nakleiliśmy na pokolorowane kartki - nieba. Dla ciekawszego efektu nakleiliśmy sowy świecące w ciemności. Takie naklejki znalazłam w Biedronce :) Sprawdziliśmy oczywiście czy działają. Działały! :)
KOSMONAUTA
Prace kosmonauty poznaliśmy głównie dzięki poniższym książeczkom tj. "Kicia Kocia w kosmosie", "Mam przyjaciela kosmonautę" oraz " Jaś kosmonauta". Dowiedzieliśmy się z nich jak wygląda kosmiczny skafander, do czego służą te wszystkie rurki przymocowane do skafandra oraz jak wygląda życie kosmonauty w kosmosie; co je, jak pije, jak się myje, jak śpi, jak korzysta z toalety, a nawet jak się goli.
Dzieci pobawiły się również w "Kosmonautę". Przygotowały sobie skafandry, rakietę kosmiczną i poleciały na księżyc :)
Dzięki książeczce "Ale kosmos. Przez dziurkę", przedszkolaki mogły zobaczyć jakby wyglądały w prawdziwym kosmicznym hełmie :) Ale było śmiechu :)
W części plastycznej wykonaliśmy astronautę ze sreberek oraz z fotografią twarzy dzieci. Prace poniżej.
Mam też dwa filmiki dotyczące życia kosmonautów. Pierwszy z nich jest przeznaczony raczej dla dorosłych (dość długi), drugi śmiało można pokazać dzieciakom.
RAKIETA KOSMICZNA
Nauczyłam dzieci nowej zabawy wyciszającej "Start rakiety".
Dzieci liczą od 10 do 0. W tym samym czasie kucają i stukają palcami po podłodze. W czasie liczenia palce zamieniają na całe dłonie - robi się coraz głośniej. Gdy dochodzą do 0 wykonują podskok z okrzykiem "Hej". Ważne, aby okrzyk był jak najgłośniejszy. W ten sposób dzieci się wykrzyczą, a następnie wyciszają. Jeśli nie skutkuje. Zabawę należy powtórzyć. Nam udało się już za drugim razem :)
W ten sposób rozpoczęliśmy zajęcia.
Rzetelnym źródłem wiedzy podczas rozmów na temat rakiet i promów kosmicznych była książka "Świat w obrazkach. Kosmos". Dzieci dowiedziały się z niej jakie są rodzaje pojazdów kosmicznych oraz jak wygląda start rakiety i ile przy tym przygotowań. Obejrzeliśmy też kilka krótkich filmików prezentujących start promu kosmicznego.
Nasze filmiki poniżej:
Moje przedszkolaki wykonały też swoje rakiety kosmiczne z plasteliny.
W Internecie, parę dobrych lat temu, znalazłam wzór promu kosmicznego. Niestety nie pamiętam już gdzie go dorwałam. Dzieci go pokolorowały i wycięły. Następnie, za pomocą gumy mocującej połączyły ze sobą dwie rakiety, zbiornik oraz orbiter. W ten sposób powstała na nam bardzo ciekawa papierowa zabawka. Dzieci kilkakrotnie bawiły się w "Start rakiety". Były bardzo zadowolone.
Wykonaliśmy też rakiety z rolek po papierze :) Ślicznie nam powychodziły :) Jestem z nich bardzo dumna :) A wyglądają tak:
Czytaliśmy też książkę "Nieustraszona Babcia Adela i kosmiczna przygoda" - Tu również jest poruszany temat rakiety kosmicznej. Co prawda, babcia Adela wykonała go z wiatraka, ale zawsze :)
UFOLUDKI
My wiemy, że Ufoludki to tylko wymyślone postacie, i że nie trzeba się ich bać.
A żeby było śmieszniej wykonaliśmy zielone księżycowe ludki :) Na kartki rozlałam dzieciom farbę i słomki. Maluchy musiały za pomocą słomek rozdmuchiwać farbę w rożne strony. Po wyschnięciu dzieci dokończyły swoje prace naklejkami - oczkami oraz kredkami.
Zagraliśmy wspólnie także w grę planszową "Ufoludek", z użyciem kostki do gry i kolorowych pomponów / kamyczków. Zadaniem dzieci było rzucanie kostką i zakrywanie pomponami / kamykami danego pola na planszy. Gra kończy się wtedy, gdy wszystkie pola są zakryte. W tej zabawie nikt nie przegrywa. Uczy ona wspólnej zabawy i integruje grupę.
PODSUMOWANIE ZAJĘĆ
Na zakończenie kosmicznej zabawy, dzieci uczestniczyły w KOSMICZNYM QUIZIE, oglądaliśmy raz jeszcze wszystkie kosmiczne książki, zagraliśmy w grę karcianą mojego autorstwa "Co wiem o kosmosie", pokolorowaliśmy kolorowankę XXL KOSMOS, pobawiliśmy się w zabawę ruchową "Podróż w kosmos" oraz zweryfikowaliśmy swoją wiedzę zapisaną na początkowym plakacie (burza mózgów).
Gra / Karty "Co wiem o kosmosie" dostępne tutaj - KLIK.
Karty do kreatywnego wykorzystania. Ja je wydrukowałam, zalaminowałam i pocięłam; oddzielnie ilustracje i oddzielnie definicje. Ilustracje ułożyłam przed dziećmi. Karty z definicjami pomieszałam i czytałam po kolei. Dzieci musiały odgadnąć o czym mowa i wskazać odpowiedni obrazek.
Dla zainteresowanych wyszukałam ciekawe kosmiczne piosenki (poniżej). Polecam też fantastyczną bajkę z mojego dzieciństwa "Magiczny autobus. Zagubieni w kosmosie".
A jak wyglądały Wasze kosmiczne podróże?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz